Päivi Meriläinen

s. 1959 Piippolassa, asuu Jyväskylässä

Miksi hait tähän näyttelyyn?

Hain tähän näyttelyyn periaatteella, että kaikkeen haetaan. Kun mitään ei taiteilijalle tule kotiportille, täytyy olla aktiivinen. Taiteilijat ovat nykyään aika kosmopoliitteja. En usko, että keskisuomalaisuus on enää millään lailla vaikuttava tekijä taiteilijan identiteetissä.

Missä olet asunut?

Asuinpaikkoja on ollut paljon elämässäni. Nyt olen asunut Jyväskylässä yli kolmekymmentä vuotta. Jyväskylän merkitys minulle taiteilijana on aika suuri. Täällä olen tehnyt taideopetustyöni ja merkittävimmät teokseni esim. ”Apostolit”.

Mikä merkitys asuinpaikallasi ja synnyinpaikallasi on sinulle taiteilijana?

Synnyinpaikallani Piippolalla on vahva merkitys siinä millaiseksi kasvoin – olihan se lapsuuteni merkittävä seikkailukenttä. Lapsuuden vietin Piippolassa, kaksitoista vuotta. Ne ovat jääneet mieleeni visuaalisesti voimakkaan värisinä ja muutenkin iloisina.

Kerro näyttelyyn esille tulevista teoksistasi.

Näyttelyyn tulevia teoksiani yhdistää pyhä, naiseus, rienaus, ja jonkinlainen tulkinta tekopyhyydestä.

Mikä taiteen tekemisessä tuottaa suurinta iloa?

Taiteen tekemisessä suurinta iloa tuottaa minulle esteen ylittäminen. Onnistun tekemisessäni olemaan suurempi kuin taitoni ja tekniikan hallintani antaisivat ymmärtää.

Miksi paavi Päivi?

Suurin piirtein kaikki uskonnot halveksivat naista ja ovat toimittamassa helvettiin itseilmaisusta, kriittisestä ajattelusta ja toiminnasta. Tämän takia halusin korottaa naisen Jumalan asemaan maan päällä.

Halusin myös oman vammani – aivoverenvuoto, koteloitunut hematooma aivoissa ja pieni halvaantuminen vasemmalla puolen – takia saada katolisen kirkon suosiman riivaajan karkotuksen. Tuntui, että näitä vastoinkäymisiä alkoi olla liian paljon. Parhaiten asia onnistuisi ryhtymällä paaviksi.

Pyhä ja pyhyys ovat aina kiehtoneet minua. Tarve olla tekemisissä pyhän kanssa on ihmisillä suuri. Itse olen tuonut teoksillani pyhyyttä arkeen.

Paavi Päivi I -reliikit ovat uusi askel pyhässä. Paavi Päivi I julistetaan pyhimykseksi ensi vuosituhannella Suomessa.

Kuraattorien keskustelu

Samuli Heimonen ja Teija Isohauta

Päivi Meriläisen uusissa teoksissa näkyy sairauden jälki. Hän sai hiljattain aivoverenvuodon, joka jätti jälkeensä halvaantumisen kasvojen vasemmalle puolelle. Raskaat kokemukset ovat kuitenkin kääntyneet selviytymistarinaksi ja vapauttaneet taiteilijassa aivan uuden vaihteen.

Meriläinen on tarttunut arkaan aiheeseen, uskontoon. Hän pyrkii löytämään yhtymäkohtia katolisen kirkon ihmeparantumisen, siihen liittyvien rituaaliesineiden ja paavin henkilökultin välillä. Paavi Päivi I on feministi, joka leikkii reliikeillä.

Meriläinen on siis vihkinyt itsensä ensimmäiseksi naispuoliseksi paaviksi. Hän on tosissaan, mutta ei vailla huumoria. Paavi Päivi I:n myyttiä rakennetaan akvarellien ja itse tehtyjen pyhäinjäännösten kautta.

Meriläinen on aina osoittanut kiinnostusta uskontokuvastoon, ja tuonut näkyville sen, miten miehinen kristinusko on. Hän on esimerkiksi maalannut sekä Jeesuksen että apostolit naisiksi.

Meriläinen haluaa paavi Päivin avulla nostaa esiin tärkeitä näkökulmia naisten ja uskonnon suhteesta. Uskonnot ovat usein toimineet naisten suhteen kontrolloivasti. Naisten omaa itsenäistä ja kriittistä toimintaa on rajoitettu. Paavi Päivi -teoksilla Meriläinen kohottaa naisen jumalasta seuraavaksi. Nyt on naisten vuoro!

Meriläinen on poliittinen ironisella tavalla, hän hymyilee salaperäisesti, ikään kuin testaten kuinka vastapuoli asiaan reagoi.

Sivun valokuvat: Jari Kuskelin

JYVÄSKYLÄN TAIDEMUSEO

Kauppakatu 23
40100 Jyväskylä

puh. 014 266 4391
puh. 014 266 4398
www.jyvaskyla.fi

SAARIJÄRVEN MUSEO

Herajärventie 2

43100 Saarijärvi

puh. 044 4598 412
puh. 044 4598 411
www.saarijarvi.fi/museo

KEURUUN MUSEO

Kangasmannilantie 4
42700 Keuruu

puh. 040 965 5597
www.keuruunmuseo.fi

GALLERIA JARSKA

Ryöppäläntie 59
Tarvaala, Saarijärvi

puh. 044 4598 411
www.saarijarvi.fi/museo