Arja Karppinen-Rekola
Kuvantekijän ilo
Simosta kotoisin oleva Arja Karppinen-Rekola valmistui taidemaalariksi vuonna 1983 Lahden taidekoulusta. Vaikka taiteilija on asunut Jyväskylässä pisimmän ajan elämästään, hän ei koe olevansa jyväskyläläinen. Lapsuuden ja nuoruuden tiuhasta muuttotahdista johtuen taiteilija kokeekin itsensä juurettomaksi, omien sanojensa mukaan ”ei ole mistään kotoisin”. Leppävirtakin, jossa hän kirjoitti ylioppilaaksi vuonna 1976, oli hänelle kahdeksas asuinpaikka. Omaksi paikaksi, kodiksi Karppinen-Rekola nimeää tähtitaivaan, juuri sen takia, että asuinpaikka lapsena vaihtui usein. Hän kertoo katselleensa lapsena usein tähtitaivasta ja opetelleensa myöhemmin tähtikuvioita. Iso karhu on se kuvio, joka hänen on pakko etsiä ja jonka alla on pohjoinen pallonpuolisko ja koti.
Ylioppilaaksi kirjoittamisen jälkeen alkoivat tekstiilisuunnittelupainotteisen kudonnan opinnot Kuopion koti- ja taideteollisuusoppilaitoksessa, eli nykyisessä muotoiluakatemiassa, mutta ala ei tuntunutkaan oikealta. Matka jatkui Helsinkiin, Taideteollisen korkeakoulun iltakouluun, josta taiteilija oli kuullut Kuopiossa tutultaan. Tällä kertaa koulu oli miellyttävä, mutta itse kaupunki ei sopinut maalaistytölle. Ihmiset olivat kiireisiä, bussikuskia ei sopinut tervehtiä ja ”ihmiset veti maskin päälle”. Karppinen-Rekola päätti pyrkiä Lahden taidekouluun, johon hän sitten pääsikin ja josta hän valmistui taidemaalariksi.
Kuvantekijä
Arja Karppinen-Rekola pitää itseään kuvantekijänä. Taiteilijaksi, tai kuvantekijäksi, hän kertoo tulleensa opittuaan, mitä ei ainakaan ole. Kuvantekijänä hänellä säilyy kosketuspinta myös muihin tekniikoihin, esimerkiksi käsityöharrastus näkyy keramiikan teossa.
Mulla on aina kosketuskohta muuhunkin et, mä, oon hulluna käsitöihin muun muassa ja se näkyy varsinkin keramiikkahommissa sillä tavalla, että mä rakentelen, kyllä ihan käsityötekniikoilla, sit semmosia miten mä esitän sitä keramiikkaa. Ja nyt varmaan myös maalauksissa enemmän, että se, mä en oo sillä tavalla puhtaasti […] mulle se ei oo ollu koskaan ongelma, mä en koe, että se on tärkee sana ollenkaan. Mutta kuvantekijä mä olen. Että mun on pakko tehdä kuvia.
Nykyään Karppinen-Rekolan eniten käyttämä tekniikka on tempera (väripigmenttien sidosaineena käytetään kananmunaa). Öljyvärimaalauksessa käytettävät vahvat liuottimet ja kemikaalit eivät sovi hajuille herkälle, joten lempitekniikka on jäänyt pois. Lisäksi hän tekee keramiikkaa ja vesiväritöitä. Edellisistä poikkeava tekniikka, tai aihe, on ikoni. Niitä Karppinen-Rekola tekee myös tilauksesta. Koska ikoni on pyhä kuva, ortodoksisen liturgian tärkeä elementti, sitä työstäessä ei voi tehdä omia sävellyksiä. Ikonia voi tehdä monenlaisilla tekniikoilla, mutta ikonin aihe ja sen esittämät henkilöt ovat määrätyt. Siksi ikonimaalauksessa on omat, tarkat sääntönsä, joista ei sovi poiketa.
Kaaoksesta harmoniaan
Taiteilijaa innostaa valo, valoisuus ja kaikesta, jopa rujoimpien asioiden alta löytyvä kauneus. Tällaista kauneutta hän kuvaa enemmänkin lupaukseksi, esimerkiksi maaliskuussa aistittava kevään tulo. Innostava paikka hänelle on myös ortodoksinen kirkko ja erityisesti jumalanpalvelus. Tärkein vaihe on aika inspiraation ja varsinaisen työskentelyn välillä, jolloin ajatusten täytyy antaa olla vain rauhassa, jopa unohduksissa. Aikanaan ajatukset tulevat uudestaan pinnalle ja silloin voi alkaa tehdä luonnoksia. Tosin keramiikkaa tehdessään hän ei tee ollenkaan luonnoksia, vaan alkaa suoraan työskennellä. Taiteilijalla on useitakin töitä tekeillä yhtä aikaa, jolloin eri teokset ruokkivat toisiaan. Työskentelyssä vaikeinta on työskentely. Teoksen työstäminen lähtee omista kokemuksista. Sisäisestä kaaoksesta ja kamppailusta on löydyttävä lopputuloksena harmonia. Tärkeintä teoksessa taiteilijalle on väri, mutta teoksista löytyy myös muita tärkeitä elementtejä, joskus hyvin pienenäkin, esimerkiksi ikoni. Karppinen-Rekola kokee, että valtavirrasta poikkeavana hänen teoksiaan ei juurikaan kommentoida. Taideteoksista löytyvät uskonnolliset aiheet saatetaan kokea hankalasti lähestyttäviksi. Hän ei myöskään ole ns. taideyleisön kanssa tekemisissä, mutta kommentteja töistään hän kuitenkin saa seurakuntansa kirkkoherralta. Taide on ilmaisukanava, jonka avulla voi ilmaista asioita ja ajatuksia, joita on mahdotonta tuoda esiin sanallisesti.
Taiteen tekemisessä mukana on myös parantavia elementtejä, ”joskus ovi yläkertaan on raollaan…” Karppinen-Rekola kokee itsensä etuoikeutetuksi saadessaan tehdä itseään eheyttävää työtä.
Hyvän elämän ainekset
Taiteilijana Karppinen-Rekola ei koe joutuneensa luopumaan mistään, vaikka hän onkin joutunut olemaan työttömänä työnhakijana ja tietää, millaista on olla köyhä. Hän kyllä toivoo, ettei muiden tarvitse kohdata samanlaista tilannetta, jossa on itse ollut.
Nuoresta asti kasvissyöjänä ollut Karppinen-Rekola pyrkii elämään niin, että hän voisi kokea kestävän suhteen luontoon, eikä hänen tekemänsä valinnat kuormittaisi lisää ympäristöä. Hyväksi elämäksi Karppinen-Rekola määrittelee lähimmäisen rakkauden ja huomioonottamisen. Jostain on luovuttava, että muut saisivat mahdollisuuden hyvään elämään. Hyvän elämän aineksia tulisi etsiä sisältäpäin, ei tavaroista.
Se on semmonen, et mä koen, että jostakin on opittava luopumaan että yksinkertasesti toiset voi elää. Et toisista ihmisistä on opittava pitämään huolta, se on lähimmäisyyttä, tavallaan. Se hyvä elämä, että kaikille ihmisille pyritään antamaan mahdollisuuksii, lähtökohtia.