Jan Ijäs
Jatkuvaa ja kokonaisvaltaista työskentelyä
Jan Ijäs on kotoisin Jyväskylästä, mutta on asunut osan lapsuuttaan Nigeriassa. Nykyisin hän asuu ja työskentelee Helsingissä. Jan Ijäs on opiskellut valokuvausta, elokuvaa, elokuvaohjaamista, taidekasvatusta ja luovaa kirjoittamista. Ijäksen päätyönä on dokumentaarinen elokuva, minkä lisäksi hän tekee kokeellista ja entistä enemmän fiktiivistä elokuvaa. Ensimmäiseltä ammatiltaan hän on kuitenkin putkiasentaja.
Jan Ijäs ei oikein viihtynyt koulussa. Hän olisi halunnut tehdä asioita eikä istua paikoillaan: ”Mieluummin oon tekemällä tehnyt, kun istunut luennoilla. En mä viihtynyt lapsena koulussa enkä mä viihdy vieläkään, enkä oo koskaan viihtynyt.” Lukeminen ja kirjoittaminen olivat hänelle tärkeitä asioita elämässä jo lapsena:
Elokuvan pitkä vaiherikas toteutus
Jan Ijäksen ajoi taiteilijanuralle uteliaisuus. Hän kuvaakin, että ”ei varmaan ole kovinkaan montaa ammattia, missä voi olla niin laajamittaisesti kiinnostunut useista eri asioista ja tutkia niitä kuin elokuvan tekijänä tai kuvataiteilijana tai dokumentaaristen elokuvien ohjaajana ja tuottajana. Kyllä mä koen, että teen sitä ainoaa työtä, mihin musta on.” Taiteilijan ammatti ei ollut itsestäänselvyys, vaan oma ala alkoi selkiytyä 15- tai 16-vuotiaana. Perheessä oli kiinnostusta taiteeseen, sillä pikkuveli Mikko Ijäs oli suuntautunut kuvataiteeseen ja äiti oli kiinnostunut elokuvista:
Lieneekö äidin vaikutusta myös se, että Jan Ijäs on työasioiden suhteen varsin järjestelmällinen. Hän arkistoi kaikenlaisia leikkeitä, kopioita ja käsinkirjoitettuja arkistokortteja ja säilyttää ne säntillisesti: ”Voin valehtelematta sanoa, että mä en ole yhtään ainutta lehtileikettä elämässäni hävittänyt. Mä keräilen kaikkea ja yritän sitten pitää niitä jossakin järjestyksessä.” Työskentelyn lähtökohtina toimivatkin juuri arkistoaineistot:
Sitten mulla on näitä eri otsikoiden alla olevia leikkeitä, printtejä, valokopioita, joita mä sitten keräilen ja jäsennän niistä jotakin maisemaa ja siitä on nyt aika moni homma viime aikoina lähtenyt just noin.
Niin ikään työn alla on jatkuvasti useita erivaiheisia projekteja: ”Mulla on jonossa aina useita, niin kuin tässäkin on varmaan nyt parikymmentä projektia. Kaikki ei varmaan mee tuotantoon, tai tuu valmiiksi.”
Työskentelyn tavoitteena on tarkastella maailmaa jostakin perspektiivistä. Han tutkii maailmaa elokuvan keinoin:
Suunnitteluprosessin aikana Ijäs hyödyntää arkistoaineistojen ja kirjoittamisen lisäksi keskustelemista: ”Ensin mä vähän kirjoitan niitä ja sitten mä puhun niitä läpi. Mulla on muutamia hyviä kavereita, joiden kanssa mä keskustelen, ja sitten mulla on tommoinen vakinainen työryhmä, joiden kanssa mä keskustelen.” Keskustelut osoittavat, mitkä suunnitelmat kiinnostavat kuulijaa ja mitkä taas eivät.
Työskentelytilaansa tyytyväisenä Jan Ijäs kuvaa sitä seuraavasti: ”mulla on ollut viimeiset kuusi vuotta tää rakennelma tälleen, että selän takana on työkirjasto ja arkistot ja edessä on sitten monitori ja mä istun niitten välissä.” Työtilassa Jan viettää aikaa arkistojen parissa ja suunnittelee sekä miettii elokuvaprojektejaan. Elokuvan taustatyöt työhuoneessa ovatkin iloa tuottavia:
Työhuoneen lisäksi suunnittelutyötä voi tehdä kirjastollakin, eikä Janilla ole selkeitä työaikoja: ”mulla ei oo sellaista, että mä tulen jotenkin yhdeksäksi tähän pöydän ääreen ja jaksan istua tässä viiteen asti. Vaan että tota niin mä istun tässä tasan niin kauan kuin minua huvitta tai mä koen sen mielekkääksi.”
Elokuvan tekeminen on pitkä prosessi. Jan Ijäksen mukaan siihen pitää varata viisi vuotta, joten aiheen on oltava mieleinen: ”Lähtökohtaisesti sen aiheen pitää olla niin älyttömän kiinnostava, että sen kanssa jaksaa elää vähintään viisi vuotta ja miettiä sitä samaa juttua viisi vuotta joka päivä kyllästymättä siihen.” Vasta kun rahoittajat on vakuutettu ja rahoitus myönnetty, saattaa tarjoutua tilaisuus elokuvan tekemiseen. Aiheesta on kyettävä löytämään useita ulottuvuuksia, tapoja kertoa ja tuoda ilmi. Elokuvan on tarjottava myös katsojalle jotakin uutta: ”se olisi niin kuin vasta se tuore pommi, mikä annetaan sille ulkopuoliselle ihmiselle, joka ei ole viittä vuotta miettinyt sitä aihetta.”
Työskentelyssä tärkeää on improvisointi. Ijäs ei kirjoita kovinkaan tarkkoja suunnitelmia ennakkoon: ”Kyllä mä taustahommat teen, mutta harvemmin kirjoitan mitään ihan loppuun. Saatan tehdä elokuvia, joidenka käsikirjoitus on yksi A4:nen, ja koen, että joissakin tapauksissa se on ollut riittävä.” Jan kertoo kokevansa tämän tavan itselleen juuri oikeaksi:
Samaa suhtautumista etukäteissuunnitteluun Jan Ijäs vaatii myös kuvausryhmältään: ”Pidän oikein puhuttelut, että älkää muodostako minkäännäköistä kuvaa siitä, mitä mahtaa olla tulossa, koska sitten tää matka on täynnä pettymyksiä, koska niitä tuskin tullaan toteuttamaan niin kuin toivotaan.”
Jan Ijäs kertoo elokuvan kuvausvaiheen olevan ikään kuin jatkuvaa löytämistä, kummastelua ja ihmettelyä, mikä tuottaa suurta iloa hänelle itselleen ja mahdolliselle kuvasryhmälle. Keskeisenä syynä tälle on juuri työtapa: ”improvisoiden jokainen päivä kaikkine epäonnistumisineen on voittoja täysi ja sitä kautta ei tule sitä, että mentiin metsään.” Vaikka Ijäs on tehnyt vuosia taustatyötä, liittyy kuvaamiseen oivaltamisen iloa: ”elämä onkin taas ihmeellisempää kuin osasin koskaan kuvitellakaan työpöydän ääressä kotona.”
Kuvauspaikat vaihtelevat Suomessa ja maailmalla. Kuvaukset saattavat kestää kaksikin viikkoa. Kuvauspäivät ovat pitkiä, kuvaukset alkavat auringon noustua ja päättyvät pimeän tuloon.. Sen jälkeen on huollettava kalusto ja suunniteltava seuraavaa kuvauspäivää:
Kuvausvaiheen jälkeen työskentely jatkuu leikkaamisella:
Leikkaaja on yksi työryhmän tärkeimmistä jäsenistä, ja sama leikkaaja Jan Ijäksellä on ollut jo kymmenen vuotta. Sen sijaan muut työryhmän jäsenet, kuten kuvaajat, vaihtelevat tilanteista riippuen, koska Janin mukaan on ”eri asia olla herkkä ihminen dokumenttikameran äärellä kuin herkkä ihminen fiktiivisessä tuotannossa”. Toisaalta suuremman kuvausryhmän kanssa asetelma on toinen: ”Jos tehdään fiktiivistä elokuvaa, niin siellä on monesti niin paljon väkeä pyörimässä, että se on enemmänkin johtamista, kuin taiteilua kuvauspaikoilla.” Toisinaan Ijäs kuvaa itsekseenkin ilman kuvausryhmää.
Valmiissa elokuvassa tärkeintä on tunnelma: ”Kyllä mun tehtävä on rakentaa tunnelma ja maisema. Katsoa sitä asiaa, mitä milloinkin käsitellään. Elokuvahan on tunnetta.” Juuri subjektiivisuus erottaa dokumentaarisen elokuvan uutiskuvasta. Taide merkitseekin Jan Ijäkselle paljon: hän kertoo, että se auttaa ”jäsentämään ympäröivää maailmaa ja ymmärtämään asioita”. Elokuvan keinoin tapahtuva ihmettely on myös päätösten ja valintojen tekemistä:
Ijäksen mukaan oikea ja kulloiseenkin tarkoitukseen sopiva väline löytyy kuin itsestään. Jan kokee olevansa ikään kuin avustaja tai kätilö, joka saattaa ajatukset elokuvan muotoon ja toisten ihmisten nähtäväksi.
Elokuvien tekemisen ovat mahdollistaneet henkilökohtaiset apurahat ja tuotantorahat, mutta rahoittajien vakuuttaminen on vaikeaa. Sen lisäksi Jan Ijäksellä on oma tuotantoyhtiö:
Elämässä mukana työ
Työ kuuluu Janin mukaan myös hyvään elämään: ”Jos se elämä antaa mahdollisuuden olla utelias, niin silloin se on varmaan hyvä elämä. Hyvä elämähän on semmoinen, että ihminen saa toteuttaa sitä, mitä se kokee mielekkäimmäksi tekemiseksi, tai se että ihminen saa tehdä sitä, minkä hän kokee, että se tuottaa iloa, onnistumista.” Janin kohdalla tämä tarkoittaa juuri elokuvien tekemistä. Toisinaan työ voi kuitenkin saada yliotteen muusta elämästä: ”viime aikoina kotiin tullessa joistakin kuvauksista olen todennut, että vähempikin olisi riittänyt, mutta tulipahan tehtyä.”
Kokonaisvaltaisena osana elämää työ on jatkuvasti läsnä. Virikkeitä saa milloin mistäkin, ja toisinaan Mitja-kissan puuhailut toimivat innoittajana:
Jan Ijäs kokee tekevänsä juuri itselleen sopivinta työtä. Taiteilijan elämään, kuten kenen tahansa muunkin elämään, kuuluu onnistumisia ja vastoinkäymisiä. Kokonaisuudessaan Jan Ijäs kuvaa olevansa tyytyväinen elämäänsä: