Kalle Leino
Taide elämäntapana ja ammattina
Kalle Leino kertoo olleensa kiltti lapsi. Hänen vanhempansa ovat tukeneet hänen valintojaan. Luovuus on ollut aina tärkeää ja se on ilmennyt eri tavoin eri elämänvaiheissa:
Suvussa on ollut muitakin luovilla aloilla työskenteleviä, joten uravalintaa ei perheessä kummeksuttu. Kuvataiteessa kiehtovinta on oman osaamisensa ja persoonallisuutensa kehittäminen: ”voi vaan syventää sitä omaa olemusta”. Öljyvärien käytössä viehättää erityisesti sen mahdollistama spontaanius.
Monista aineksista syntyy oikea tunnelma
Näyttelyt rytmittävät Kalle Leinon työskentelyä, jota hän kuvaa seuraavasti:
Onnistuneet teokset syntyvät pitkäjänteisen työskentelyn seurauksena, mutta omasta mielestä parhaat teokset saattavat valmistua lyhyen ajan sisällä kuin itsestään: ”kun se vire saadaan, niin […] niitä voi alkaa.. tulee tosi nopeasti onnistuneita töitä. Monesti kun maalaa jotain näyttelyä varten yhden vuoden, niin ne onnistuneimmat duunit voi olla sen parin viikon, kuukauden sisällä syntynyt silleen vähän kuin itsekseen.” Maalaamisen Kalle Leino aloittaa tekemällä runsaasti maalauspohjia, jotta maalausvaihe sujuu jouhevasti. Ensimmäiset maalaukset on tarkoitettu lämmittelyyn, ja usein ne epäonnistuvat: ”Mä ajattelen, että se rentouttaa ja sen voi sotkea, ja sitten niin kuin lämpenee siihen. Vähän semmoinen alkulämmittely.” Hän ei kiinnitä niinkään huomiota yksittäiseen teokseen, vaan näyttelyssä tärkeintä on teosten muodostama kokonaisuus. Ajatuksia uusien teosten suhteen saa edellisistä näyttelyistä:
Omalla kohdalla mä haluaisin, että se olisi ennemmin tarina tai tunnetila, mikä saa eri syvyyksiä, ja ei pelkästään semmoinen, et kivasti tehty tämä tekniikka, ja et se luo siihen näyttelyyn tavallaan semmoista draaman kaarta.
Vaikka suunnittelu koskee pääasiassa teosta osana kokonaisuutta, on suurempia töitä suunniteltava käytännöllisistä syistä. Muuten joutuu tekemään hukkatyötä eikä teos miellytä:
Aiheet teoksiin tulevat sisältä itsestään. Myöhemmin voi huomata, kuinka vaikutteita on tullut eri paikoista. Kalle välttää ihmishahmojen, varsinkin realististen, maalaamista. Teokseen käytetty aika ja tekniikka eivät ole ensisijaisia, tärkeintä on teoksen välittämä tunnelma: ”Se tekniikka on siellä semmoinen tosi huomaamaton elementti, että se on vaan se työväline, millä tuodaan jotain ajatuksia. Mä haluankin, että mun työt näyttää tavallaan semmoisilta nopeilta ja välittömiltä – että niissä on semmoista tekemisen riemua.” Jatkuvalla työskentelyllä ja suurpiirteisyydellä ylitetään työhön olennaisesti kuuluvat ongelmakohdat:
Hyvä maalaus jättää tilaa mielikuvitukselle: ”Sitä on kiva katsoa. Että se ei ole liian tukossa, että se tavallaan elää aina kun sitä katsoo.” Kalle käsittelee maalauksissaan monenlaisia tunnetiloja ilosta suruun ja humorismista haikeuteen. Hän näkee omissa töissään anarkismiakin, mutta niihin olisi hyvä suhtautua tietynlainen pilke silmäkulmassa. Tämän Kalle kokee omaksi erityispiirteekseen: ”Haluan, että aina säilyn semmoisena, että aina voin tehdä mitä vaan. Jos mua huvittaa tehdä joku hauskannäköinen maalaus, niin sitten mä teen, ja se on se mun juttu.” Valmiin teoksen tunnistaa sen herättämästä tietynlaisesta tunnetilasta: ”Sitten tulee semmoinen heureka-hetki, että nyt tästä tulee jotain. Sitten pitää tosi varovasti enää jatkaa sitä. Kyllä monesti jotain vähän hion, mutta hyvin vähän, jos se tunne on tullut.” Tavoitteena on se, että teoksessa on ”vähän liikaa särmää kuin liian vähän.” Sen tulisi herättää katsojassa tunnereaktio, olipa se sitten ilon- tai vihanpurkaus. Toisaalta suhtautuminen omiin teoksiin muuttuu ajan myötä:
Ja yksi aspekti on näyttelyiden pitäminen. On tosi kiva, että ihmiset näkee niitä. Siinä on aina semmoista kihelmöintiä, että oonko mennyt liian pitkälle, tai mitä ihmiset ajattelee. Mut se on tosi kehittävääkin itsensä kannalta.
Jämpti elämäntapa
Kalle Leino on saanut intohimostaan ammatin. Taiteilijan ammatti on elämäntapa, johon kuuluu maalaamisen lisäksi kuljetusten järjestämistä, hakemusten kirjoittamista ja verkostoitumista. Työn ohessa tapaa erilaisia ihmisiä ”yhteiskunnan kärkipäästä jonnekin yhteiskunnan alhaisimpaan päähän”. Tiettyä rytmiä ja säännöllisyyttä muutoin vapaaseen aikatauluun tuo päivittäinen urheilu. Vaihtelevuus on työn kiinnostavin puoli. Ulkopuolisen silmin taiteilija saattaa näyttää jopa jonkinlaiselta taruolennolta, mutta taloudellinen epävarmuus rasittaa, ja suomalaiset taidemarkkinat ovat pienet. Taiteilijaksi on helppo kouluttautua, koska koulutus on ilmaista. Toimeentulo koostuu apurahoista ja teosmyynnistä, mutta oman kulutuksen suhteen on oltava tarkkana: ”on niin paljon ollut noita näyttelyitä, niin sitten voi saada apurahoja. Jotain joskus myy, ja sitten pitää elää tosi säästeliäästi. Että koska ei tiedä aina, milloin tulee seuraavan kerran rahaa, niin pitää pystyä kontrolloimaan omaa rahan kulutusta.” Taide on ylipäänsä ollut keskeinen osa ihmisyyttä aina siitä lähtien, kun ihmislaji kehittyi: ”Mutta kyllä mä luulen, että ihmisillä on semmoinen luovuuden tarve. […] Kun opeteltiin kävelemään, niin alettiin maalailemaan jotakin seiniin. Ja kyllähän sitä on pidetty semmoisen älykkyyden merkkinä.” Vieraillessaan taidenäyttelyssä katsoja voi Kallen mukaan päästä pakoon arkitodellisuutta ja samalla ikään kuin kurkistaa taiteilijan maailmaan: ”on jännittävä nähdä, että joku ihminen elää vaan sillä omalla luovuudellaan, ja mitä se ajattelee.” Kalle Leino kokee taiteen monipuolisena, ainutlaatuisena ja osana ihmisen persoonaa. Taiteen pelkistäminen kantaaottavuuden nimissä ei tunnu luontevalta:
Hyvä elämä on ”pyrkimys tehdä erilaisia asioita pelkäämättä mitään epäonnistumisia”. Ylä- ja alamäet ovat vääjäämätön osa elämää, minkä vuoksi omalla asenteella on suuri merkitys. Kallen elämänohjeena onkin, ”että elää sitä elämää – ei vaan haaveile jostain.” Elämässä on kyse valinnoista:
Vaikka mahdollisuudet tienata elanto taiteilijana ovat niukat, kannustaa Kalle Leino kiinnostuneita kokeilemaan omia kykyjään. Toisaalta taiteilijan ammatista on syntynyt tietynlainen romantisoitu kuva, joka ei päde. Sen sijaan taidekoulutuksen voi nähdä yleissivistävänä, johon voi yhdistää jokin toisen ammatin:
”Monet ihmiset kokee ehkä taidekoulutuksen semmoisena sivistävänä ja se on osa sitä elämää ja rahatyö on sitten erikseen. Ja sekään ei oo ehkä niin paha yhdistelmä, koska silloin pystyy vapautumaan siitä paineesta, että sitten pystyy tekemään taidetta vaan niin kuin nauttii siitä, saa vain ne hyvät puolet, eikä tavallaan huonoja puolia. Eli että taiteilijana oleminen on minusta aika rankkaa, mutta myös tosi antoisaa.
Taide on elämäntapa, mutta Kalle Leino vertaa sitä myös yksityisyrittämiseen. Molempiin sisältyy itsenäinen vastuu, ja molemmissa saa olla itsensä johtaja, joka määrittää työ- ja vapaa-ajan sekä tekemisen sisällön.