Kirsi Tapper

Juurtunut Keski-Suomeen

Kirsi Tapper (s. 1959) on käyttänyt puuta taiteensa materiaalina kahden vuosikymmenen ajan. Puuta työstämällä Tapper seuraa sukunsa kuvanveistäjien ja kirkonrakentajien perintöä. Mielikuvitus ja kekseliäisyys ovat olennainen osa Tapperin taiteellista työskentelyä. Vaikka vapaan taiteilijan tie on rankka, on taide henkistä ravintoa, jota ilman taiteilija ei voi elää.

Jyväskylässä asuva kuvataiteilija Kirsi Tapper syntyi Uuraisilla ja Jokihaaran koululla oli hänen ensimmäinen kotinsa. Perhe muutti isän, kansakoulunopettaja Harri Tapperin, työn perässä paikkakunnalta toiselle.

Siitä muutettiin sitten Korpilahdelle, Sahakoskelle, Sahakosken koululle, joka nyt lakkautettiin tai lakkautetaan tänä kesänä ja isä oli siellä opettajana. Siellä asuttiin sitten viis vuotta ja sitten Jyväskylään. Ja sitten muutettiin Jyväskylään ja sitte isä opiskeli Jyväskylässä kansalaiskoulun opettajaksi. Sitten muutettiin tuonne Lievestuoreen kylälle Laukaaseen. Ja siellä mä oon käynny koulut ennen opiskeluja. Kuustoista vuotiaana lähin pois sieltä.

Kirsi Tapper opiskeli Kuopion käsi- ja taideteollisessa oppilaitoksessa vaatesuunnittelua kaksi vuotta ja Lahden taideteollisessa oppilaitoksessa graafista suunnittelua kolme vuotta. Valmistuttuaan graafiseksi suunnittelijaksi hän muutti Jyväskylään. Kirsin tarkoituksena oli hankkia ammatti, joka turvaisi toimeentulon. Hän oli tietoinen siitä, ettei vapaana taiteilijana välttämättä ansaitse leipäänsä. Kuvataiteilijana on pidettävä näyttelyitä tietyssä paikassa, jotta apurahoja kannattaa hakea. Apurahoja saavat harvat taiteilija.

Mähän yritin sellasta hienoa ammattia kuin graafinen suunnittelija, että sais joskus palkkaaki työstä, […] mut ei, ei se ollu mun ammatti. Sitten mä oon vaan ruvennu vapaaks taiteilijaks… sehän pitää paikkasa kyllä vieläki että … Se on aika rankka tie olla vapaa taiteilija, mutta se on niin ku minun, tuota, se on minun ammatti.

Lapsena Tapperin taiteilijaveljeksiä tavattiin mummolassa, Saarijärven Juholassa. Kirsi Tapper oli nuorena usein siellä mummon Aino Tapperin luona. Sukuloidessa taiteilijalahjakkuuksia ei korostettu, vaan vietettiin ihan tavallista mummolan arkielämää. Kirsi teki mummon kanssa kaikenlaisia hommia, leikkasi matonkuteita, kutoi mattoja tai kävi mato-ongella. Välillä Aino Tapper veisti pieniä veistoksia aineinaan vaikkapa Juholan lehmät. Kirsi Tapperilta meni aikaa löytää puu päämateriaalikseen, mutta vihdoin. hän seurasi isoäitinsä ja hänen sukunsa kuvanveistäjien ja kirkonrakentajien perintöä. Nykyisin Tappereiden Juhola on Kirsille edelleen erityinen paikka, koti.

Joo, kun meillä oli se, kun mummu eli vielä vuoteen 1982 niin mä olin paljon mummun luona eli Aino Tapperin, näitten veljesten äidin luona. Siellä mää näin näitä setiäni, kuuluisia setiäni ja se oli ihan semmosta niin ku tavallista perhettä. Ei siellä korostettu että tässä nyt on joku kirjailija Marko Tapio tai jotakin muuta. Oltiin myös perheen kanssa siellä paljon. Mä olin paljon sitten nuorena siellä mummon luona. Noh, leikattiin matonkuteita ja tehtiin mattoa kangaspuilla ja käytiin mato-ongella ja tämmöstä. Se oli niin ku parasta.

Joo, noh se on siellä Tappereiden Juholassa tällä kertaa. Se on sellane kotipaikka. Ei mulle tää Jyväskylän asunto merkitse muuta kun kuoria, on niin ku seinät ympärillä. Mut ei tää oo sillä tavalla koti. Kun sinne menee niin se on koti.

Leikkivä taiteilija

Kirsi Tapper pitää leikkiä tienä kuvataiteen pariin ja leikki jatkuu hänen olemisessaan ja tekemisessään. Mielikuvitus ja kekseliäisyys ovat olennainen osa Kirsin taiteellista työskentelyä. Elämä tuntuu tarkoituksenmukaiselta elämältä kuvataiteilijana työskennellessä.

Mää oon aina tykänny leikkiä, oikestaan mä en oo sitä leikkimistä lopettanut ikinä. Kun joku sanoo: Vieläks sää leikit, niin mää leikin kyllä vieläki, että… Ja sitten mää oon ollu semmonen […], voimakas mielikuvitus mulla on aina ollu ja mää puhelin itekseni, mulla oli mielikuvitusystävä ja oon kyllä paljon keksiny ite leikkejä, tehny leluja. Mutta en oo ollu yksinäinen, mulla on ollu paljon kavereita ja leikkiä. Ja sitten piirtelin ku oli va… aina ku oli sellasta aikaa niin mä piirtelin, kuulakärkikynällä vaan ja A nelosille. Siinä se oli.

Se on sellasta, että mä nyt oon kotonani tässä hommassa. Se on […] elämäntapa. Sillon on paras elää. Muuten tuntuu, ett aika menee hukkaan.

Vapaan taiteilijan työssä Kirsi Tapperia inspiroi yhä vain jatkuva mielenkiinto ja halu tehdä kuvia. Taiteen työstäminen alkaa ajatusten ja ideoiden tasolla. Ideat saattavat kehittyä pitkänkin ajan kuluessa. Taiteilijan ”joutoaika”, kuten lepo ja sukankutominen jäsentävät ajatuksia. Samoin kotiateljeen etuja on että voi helposti lähteä työhuoneelta pitämään taukoa ja tulla takaisin. Idean kirkastuttua, ajatukset luonnoksina Kirsi aloittaa teoksen tekemisen veistämällä suoraan puuhun.

Niin ja paljon ulkopuolisista näyttää, että taaskaan se ei tee mittään, että se kutoo sukkaa, sukkaa vaan ja jotain tällasta. Tai ottaa päiväunet, mutta se on kokoajan sitä työntekoa, ei sitä heitä pois mielestä, ku se on niin hauskaa pohtia sitä.

Mää aina mietin, mää haen oikeen sellasta primitiivistä ideaa niihin, että se se olis mikään semmonen järkevä aihe, vaan se olis sellanen niin ku alkukantanen idea. Mulla on nyt tuolla Beckerin näyttelyssä sellane enkeli. Enkeli, joka nukkuu vaakasuorassa ja mää aattelin, että miten se vois´olla mahollista, että se nukkuu, kun sen siivet osuu näin lattiaan, niin sit mää keksin, että sillä vois olla kannukset jalassa, niin sit mää tein sen niin, että se pysyy tällasessa vaaka-asennossa. Sellasia ajatuksia mää oikeen mettästän, ne on oikein aarteita, naiivit ajatukset, ettei mitään sellasta älyllistä hommaa.

En tee mitään luonnoksia. Sen mää vaan rupeen tekee sitä. Mä nyt just aattelin sitä enkeliä, joka nukkuu kannukset jalassa niin sitte mää vaan otin, mun piti kyllä ottaa mallia kannuksista, että mää tiijän minkälaiset ne on. Ja siipiin katoin jotain enkelinkuvia, vanhoja enkelinkuva, minkälaiset siivet on.

Kuvataiteilijana Kirsi Tapper on tarkka teoksen lopputuloksesta. Työ on valmis vasta kun kaikki teoksen osat, muoto, väri sommitelma, on kohdallaan,. Mikäli näin ei ole, teos joko hajotetaan tai hävitetään ja aloitetaan alusta. Kirsi katselee valmista teosta yhden illan; sen jälkeen siitä on päästettävä irti, jotta syntyy taas uutta.

Mut sitte siinä työssä, jos siitä tulee liian semmone, liian kaunis, niin mä jossain vaiheessa suutun siihen ja hajotan sen. Sit se vasta onnistuu. Et jos yrittää tehä just sellasta, mitä on kuvitellu niin ei ikinä sitä saa. Se pitää kerran kyllästyä siihen ja vääntää niskat nurin koko työltä niin sit se onnistuu.

Se tulee vaan sillon, että mää tiijän, että se on valmis, se on tuossa. Joskus on oikeen hyväki. Ei voi vaan enää korjata sitä, eikä muuttaa. Se on vaan hyväksyttävä ja kuitattava, nimi alle, et siinä. Mut kyllä mää voin ne särkkeekin ja heittää menemään. Oon mä vanhoille töille tehnykki semmosen hävityksen, nehän vie kauheesti tilaa.

Mä nautin siitä, että nyt se on onnistunut kaikin puolin ja oon tyytyväinen. Mut se kestää vaan yhen illan, mut kyllä mää muistan et se on hyvä. Et mää tiijän, että se on hyvä. Mut sitten mää alotan uutta. Ei voi jäädä siihen lepäämään. Olipa yks´ hyvä työ tehty.

Se on se kokonaisuus, muoto ja väri pitää olla niin ku, et ne on oltava kunnossa. Et sitten jää vaivaamaan joku, jos nyt ei ihan oo ollu ni. Et kyllä mä aina sillo, kun ne käsistä lähtee niin mä oon ne hyväksyny. Mut tietysti ne aikaa myöte muuttuu ja karsiutuu. Ja se joku väri, joka on voinnu olla, vaikka turkoosi on hävinny pois ja on tullu valkosta tilalle.

Kirsi Tapper on käyttänyt puuta taiteensa materiaalina 20 vuoden ajan. Eri puulajien lisäksi hän löytää kierrätyksestä ja kirpputoreilta aineksia teoksiinsa. Viime aikoina valkoinen väri on ollut Kirsin suosiossa, muuten hän käyttää töissään niukasti värejä.  Valkoinen väri saattoi tosin tulla töihin meneillään olevasta vuodenajasta, talvesta.

Se on ihan millo mistäki. Leppä on sellasta puuta mä tykkään veistää, niin sitähän saa vaikka mistä. Jotain lautaa käyn noilta tarhoilta ostamassa ja tämmöstä

Joo, jotain yksityiskohtia voi löytyä… semmosta… se on semmosta keräilyä kyllä.

Mä en osaa sanoa, musta tuntuu, että mä en kauheen maalatusta puusta tykkää. Kyllä musta värit on mukavia, mutta mä en saa vaan jotenkin niitä menemään siihen.

Taide on ravintoa

Hevosteemaa taiteilija on työstänyt jo 15 vuotta, samoin luonto on ollut vahvasti läsnä Kirsi Tapperin töissä. Kirsi Tapperin hevosharrastuksesta kumpuava aihepiiri on taiteilijalle läpikotaisin tuttu.

Kaiken kaikkiaan 15 vuotta on ollu se hevosaihe, mä oon ollu kiinnostunu. Mä oon niin ku päättäny, että mä toteutan sen nuoruuden haaveen, kun en päässy ratsastamaan, niin sit mä lähin nelkyt vuotiaana ratsastuskouluun ja sit meni muutama vuosi kun mulla oli oma hevonen ja sitten on aika kulunut hyvin hevostallilla.

Mulla on ollu sen verran huonot tallit, tallipaikat aikasemmin tai siis mun hevosella, että mä oon ite joutunu olee siellä paljon, siivoamassa karsinoita ja katsomassa, että heinät on hyvin ja … Mutta vuos´sitten mä sain hevosen yhelle tutulle ja tallimestarille, sillä on omassa pihassa talli, niin mä oon ihmetelly, että mulla on vuos ollu sellasta aikaa, että mun ei oo tarvinnu olla huolissaan siitä hevosesta. Mutta yli kymmenen vuotta mun piti olla huolissaan, saako se vettä, saako se heinää, ett se on aika stressaava homma ollu.

Sen on ainakin oppinut, että tietää minkälaiset kumisaappaat on parhaat, mitkä kestää. Se on kovaa työtä, kun hevonen tallaa varpaille ja on talvi ja liukasta ja pakkasella on pipo päässä ja silmälasit huurussa ja hevonen hönkäilee vieressä. On siinä oppinu. Se on ollu arvokasta aikaa. Mut nyt on kyllä niin, että hevonen voi hyvin ja tietää, että se on turvassa.

Joo, että olen hoitanut hevosta. Tunnen ja tiijän minkälainen on hevosen kavio ja tiijän, miten sitä kengitetään ja miten hevosen hampaat rasvataan ja miten sitä harjataan ja mitkä loimet se tarvii millonki. Se on kyllä ihan tuttu. Se on niin ku hirveen hieno oppi, minkä on saanu oppia.

Viime vuosina luontoaiheiden rinnalle teoksiin ovat ilmestyneet suojelijat ja enkelit, Kirsi Tapperin läheisten kuoleman kautta. Suojelushenget käsittävät kaikki elolliset olennot tai toistuvat toiminnot, jopa tiskauksen.

Mää en tiijä, musta se on ollu hirveen mielenkiintonen asia, kun noita mun läheisiä ihmisiä, mun isä ja veli kuoli, kuus viikkoa oli väliä, kun ne kuoli kaks ja puol vuotta sitte. Mulle on tullu semmonen voimakas tunne, että kuolemaa ei oo, ihminen tai sielu siirtyy vaan rajan taakse. Se on mun mielestä semmonen mielenkiintonen aihe ja mä yhdistin sen siihen, että vois olla näillä linnuillakin omat suojelijat […] sellanen ihan oma kohtanen kokemus, että on sellasta henkimaailmaa olemassa.

Se on vaan sellanen tunne, että joku ei oo kuollu vaikka se on virallisesti kuopattu ja hauattu, mutta se on niinku elävä. Hmmm… Se on ihan mielenkiintonen tunne. Niin siitä mä oon halunnu tehä vähä semmosen enkelityyppisen, mutt sit mää keksin, että linnuilla voi olla ja kaikilla omat suojelijansa. Se on semmosta tarinaa ja niitä ois ollu mukava jatkaa niitä, mutta aika loppu. Niinku niitä naamoja, mitä siinä oli ihmisten kasvoja, niitä oli tosi hauska [tehdä].

Taide on Kirsi Tapperille ravintoa, jota ilman taiteilija tai ihminen ei voi elää.
Se on taiteilijalle, se on sen olemassa olon edellytys, kun teet sitä. Mutta sitten se on sellasta ravintoo, se on henkistä ruokaa, ihan välttämätöntä, ei voi elää ilman. Sama se on kirjallisuus niin ku kuvataideki, musiikki, se on se toinen puoli, ett ruoka on sitten erikseen, millä ruumis elää.


JYVÄSKYLÄN TAIDEMUSEO

Kauppakatu 23
40100 Jyväskylä

puh. 014 266 4391
puh. 014 266 4398
www.jyvaskyla.fi

SAARIJÄRVEN MUSEO

Herajärventie 2

43100 Saarijärvi

puh. 044 4598 412
puh. 044 4598 411
www.saarijarvi.fi/museo

KEURUUN MUSEO

Kangasmannilantie 4
42700 Keuruu

puh. 040 965 5597
www.keuruunmuseo.fi

GALLERIA JARSKA

Ryöppäläntie 59
Tarvaala, Saarijärvi

puh. 044 4598 411
www.saarijarvi.fi/museo