Kyllikki Rämänen
Lehmien hoitamista ja kuvataidetta
Kyllikki Rämänen (s. 1947) on itseoppinut kuvataiteilija. Aiheet teoksiinsa Rämänen saa lapsuusmuistoistaan ja ympäristöstään. Erityisen rakas Rämäselle on hänen kotiseutunsa Kalmukoskella. Rämänen ei luonnostele maalauksiaan paperille, vaan ryhtyy suoraan maalaamaan. Hän myös työskentelee nopeasti, ja suurinta iloa taiteilija kokeekin työskentelyn sujuessa mutkattomasti.
Kyllikki Rämänen on hoitanut koko aikuisikänsä lehmiä. Eläimet ja maalaiselämä ovat hänelle erityisen rakkaita. Samoin piirtäminen on ollut hänen harrastuksenaan lapsesta saakka, ja nyt kuvataiteesta on tullut suuri sisältöä ja iloa elämään antava asia. Kyllikki maalaa, veistää ja tekee grafiikkaa. Hän on käynyt erilaisia kuvataiteen kursseja ja pitänyt muun muassa Saarijärvellä siskonsa Marja Rämäsen kanssa taidenäyttelyn.
Katastrofimaalarin hilpeät mustat taulut
Kyllikki Rämänen on ollut jo lapsesta saakka luonteeltaan mietiskelijä. Isän ja tädin kanssa tutustuttiin luontoon, ukki kertoi tarinoita. Kyllikki piirsi sisarustensa kanssa paljon arjen tapahtumista ja mielikuvitusleikeistä. Vaikka 1950-luvulla maatilalla tehtiin paljon töitä, jaksoivat vanhemmat ja isovanhemmat olla kiinnostuneita lasten touhuista: ”Sitten kun ne jaksoi kuunnella ja ihmetellä meidän piirustuksia. Me piirrettiin ja vietiin aina jollekin mummolle tai vaarille tai isälle ja ne kahto ihan ihmeissään, että joo. Ja sitten myö ite kerrottiin, mitä siinä.” Tärkeä lapsuuden muistokin liittyy värikyniin: ”Kun mä voitin hiihtokilpailut ekaluokalla, niin […] mnä sain valita palkinnon. Siinä oli leluja, iha jotaki mitalia, niin mnä otin värikynät. Puuvärit. Minusta se on aika hieno, kun isä sanoi, että joo, minä tiesin het, mitä Kyllikki ottaa. Otin puuvärit.”
Lapsuuden haaveena Kyllikki Rämäsellä oli, että hänestä tulisi piirtäjä tai ”pihan puhistaja”. Taiteellinen haave toteutui kuitenkin vasta aikuisiällä taideharrastuksen kasvettua nykyisiin mittoihinsa:
Taiteen tekeminen tuo suurta riemua Kyllikin ja hänen siskonsa Marjan elämään. He työskentelevät yhdessä, käyvät samoilla kursseilla ja auttavat toisiaan. Aiheet Kyllikki Rämänen saa teoksiinsa lapsuusmuistoista ja ympäristöstään. Esimerkiksi valo, soutaminen järvellä isän kanssa ja laiduntavat lehmät ovat aiheita, joista Kyllikki on tehnyt maalauksia ja veistoksia:
Saarijärven Kalmukosken rakas, jatkuvasti muuttuva, luonnonympäristö toimii teosten virikkeenä: ”ei tartte lähteä kahtelemaa muualta, ku ne voi olla siinä ihan lähellä, ku aukasoo voan silmäsä. Sama puu saman ikkunan takana – sehä on monennäköinen.” Työskentelyn aluksi Kyllikillä on mielessään kuva valmiista teoksesta. Ilman sen kummempaa luonnostelua hän ryhtyy maalaamaan. Samasta aiheesta syntyy useampia versioita, joita Kyllikki nimittää poikasiksi. Usein ensimmäinen maalaus saattaa jäädä kesken, mutta joku poikasista valmistuu: ”kun tekköö sen yhen niin sitten niitä tulloo seuraavia, että sillon kannattaa, että niitä on valmiina niitä samankokoisia pohjia. Sitten se on hyvä, että niitä voi niin kuin lomittain moalata, että ehtii kuivua, niin sitten peäsöö tekemään toista, toisia kerroksia.” Varsinaisen maalaamisen Kyllikki tekee nopeasti. Niin nopeasti, kuin öljyvärit vain kuivuvat: ”sitten mnä voan yhtäkkiä rojjautan sen sinne. Mnä moaloan aika noppeasti.” Teoksen nimeäminen on haasteellista. Nimi on tarkoitettu katsojan luettavaksi, vaikka Kyllikki ei halua selittää teoksiaan. Tummasta ulkoasusta huolimatta niissä käsitellään valoisia aiheita, ja hän tekee taidetta vain hyviksi kokemistaan asioista: ”minulla o hyvi tämmöisiä hilipeitä mustia tauluja, niin minä haluan kumminkin kuvata sitä, että […] o olemassa hyviä asioita ja semmoisia valoisampia asioita. Minä haluan ottoa niin päin sitä kantoa […] Jos ei näy mittää putken peässä kuin pimmeätä, niin minusta sitte ei oo mittään.” Taiteen tarkoituksena onkin tuoda valoa kaikkien ihmisten elämään. Kyllikki Rämänen kertoo olevansa katastrofimaalari. Tällä hän viittaa siihen, että vaikka mielessä valmiiksi ajateltu teos olisi ollut hyvä, ei maalaus valmiina enää miellytäkään. Sen vuoksi hän haluaisi lopettaa maalaamisen ja hävittää teoksen:
Pekka Juntusen antama neuvo, ”katastrofiin ei pidä lopettaa, vaan jatkaa” on auttanut työskentelyssä.
Pekka ohjasi Kyllikkiä myös, ettei tämä kiinnittäisi huomiota pelkästään maalauksen huonoihin asioihin, mätään. Kyllikki pitääkin edelleen tavoitteenaan sitä, että ”oppii vain sen mädännäisyyden kanssa pärjäämää jotenki.” Työskentelyn sujuminen tuottaa suurta iloa: Ensin ”on villi ja vapaa, ku se aihe vasta pyörii. Sitten ku aloittaa, ni silloha on vielä ihan nii kaikki tuoretta. Se tekeminen sitten o mukavaa, mutta siinä o se katastrofi aina hirveä lähellä. Joka kerta se o joku ihme syöveri.” Valmiissa teoksessa on tärkeää, että se vastaa jollakin tapaa sitä ajatusta, joka siitä on syntynyt ennen työskentelyn aloittamista. Lähellä valmista olevan teoksen Kyllikki tunnistaa omaa tunnereaktiota kuuntelemalla. Toisinaan hän saattaa kysyä siskoltaan Marjalta mielipidettä. Kun teos saavuttaa sen pisteen, ettei se parane enää lisäämällä mitään, on se valmis. Suurimman osan valmiista teoksista Kyllikki on säilyttänyt itsellään. Aiemmin hänen tätinsä osti töitä, ja vuonna 2012 pidetyn näyttelyn aikaan hänen teoksiaan ostettiin. Myös maalaaminen maalaistalossa lemmikkieläinten joukossa on asettanut omia haasteitaan:
Itsensä löytäminen ja hyväksyminen
Navetta-aikataulut lehmineen vaikuttavat maalaamisen ajankohtaan:
Navettatyön ja maalaamisen lisäksi arkeen sisältyy kodin- ja pihanhoitoa, koiran kanssa lenkkeilyä ja maataloustöitä. Tänäkin keväänä Kyllikki Rämäsen mieli vetää toukopelloille kiviä keräämään. Siitä Kyllikki on erityisen ylpeä, että hän on saanut työskennellä työhevosten kanssa maataloustöissä:
Vaikka Kyllikki Rämänen on jo eläkkeellä, käy hän edelleen navettatöissä sukulaistensa maatilalla. Se on osa Kyllikin hyvää elämää, jota hän kuvaa ennen kaikkea tyytyväisyydeksi, rauhaksi ja omana itsenään olemiseksi:
Elämän perusasioiden ollesa kunnossa, voi elämäänsä olla tyytyväinen: