Nora Tapper

Arkkitehtuurin ja kuvanveiston välissä

Kuvanveistäjä Nora Tapperille (s. 1961) taiteilijan työ on kokonaisvaltainen tapa elää. Hänen mukaansa taide auttaa ymmärtämään elämää ja ihmisiä. Tapper inspiroituu tarkkailemalla lähiympäristöään: porttikongeja, rakennustyömaita, ihmisiä. Tapperin suurimmissa veistoksissa katsoja voi kävellä rakennelman sisään ja kokea tilan konkreettisella tavalla. Tilaveistosten lähtökohtina ovat Tapperin muistumat lapsuudesta ja vanhoista taloista. Tapperin päämateriaalit ovat puu ja keramiikka.

Nora Tapper vietti lapsuutensa ja nuoruutensa Konginkankaalla, Konnevedellä ja Äänekoskella. Hän opiskeli Oulussa ja Helsingissä, jonne asettui asumaan. Edelleen Keski-Suomi on paikka, jonne Nora palaa kesäisin. Hänelle luonto, erityisesti metsä ja järven ranta, merkitsevät paljon, mikä juontaa juurensa jo lapsuudesta. Myös kiinnostus rakentamiseen heräsi lapsuudessa:

Sitten kun me muutettiin Äänekoskelle, niin sielläkin me asuttiin maaseudulla. Äiti ja isä viljeli maata, oli sikoja ja lehmiä ja muuta. Mä en eläimistä tykännyt, mutta rakentelin silloinkin. […] Kun isä sahautti lautaa, minä ja mun veljet saatiin pintalaudat käyttöön ja kymmenen kiloa kahden tuuman nauloja, ja saatiin rakentaa niistä mitä vaan. Mä olin se, joka oli kaikista innokkain siinä hommassa. Kun vanhemmat teki töitä enempi vähempi koko ajan, niin me touhuttiin kaikenlaista ja siellä ei nyt niin kauhean paljon asunut ihmisiä sillä kylällä, tyttöjä varsinkin oli vähän. […] Luin paljon ja ravasin metsässä. Kyllä mä aika touhukas luulen olleeni.

Lapsuuskodista Nora Tapper sai työtä arvostavan elämänasenteen. Hän kertookin, että ”oli itsestään selvää ihan pienestä asti, että opiskella pitää.” Koska hänen vanhemmillaan ei ollut koulutusta, heillä oli ”milloin minkäkin laista yritystä: oli kauppaa ja jossakin vaiheessa isä hommasi kenttäsahan ja yritti toimia sahurina, ajoi taksia.” Elämänohjeena oli, ”että pitää keksiä jotain ja selvitä.”

Ongelman ratkaiseminen

Vielä lukioaikana Nora ei tiennyt, mitä lähtisi opiskelemaan. Lukiossa hän piti eniten matematiikasta ja biologiasta. Vastaus ammatinvalintaan löytyi työvoimatoimistosta:

Oli semmoinen teline, missä oli erilaisia ammattilappuja. Mieheni heittääkin herjaa, että se oli aakkosissa ensimmäinen se arkkitehti. Ja otin sen ja se oli itse asiassa aika mielenkiintoinen.

Muistan, kun pääsin sitten ensi yrittämällä Ouluun opiskelemaan arkkitehtuuria, isä oli niin tohkeissaan, että kehitteli laulun: Noralla oli tuuria, arkkitehtuuria… se oli varmaan lievä tai isompikin järkytys, kun en ruvennutkaan valmistumaan arkkitehdiksi, vaan päädyin Kuvataideakatemiaan.

Arkkitehtuurin pariin ohjasivat osaltaan myös maaseutuympäristössä tapahtuneet, Nora Tapperin mukaan, ”aivan järkyttävät” muutokset. 1970-luvulla alettiin Suomessa, varsinkin maaseudulla, lisätä vanhoihin rakennuksiin ns. elintasosiipiä, joksi yleiskielessä kutsuttiin tätä talon matalampaa laajennusosaa ja usein myös vanhat ikkunat vaihdettiin uudenlaisiin, tehokkaammin lämpöä eristäviin ikkunoihin. Vaikka opintojen alku oli epävarmaa, se vaihtui innostukseen. Samalla Nora sai tietää, että oli olemassa taidekoulujakin:

Vasta siellä Taideteollisessa tajusin, että oikeasti on olemassa ihan puhtaasti taidekouluja, on tämmöisiä ammatteja – vaikka isän serkku oli Kain Tapper.

Nora Tapperista varttui lopulta kuvanveistäjä opiskeluaikana. Vaikka tilasta kiinnostuminen on ollut luontaista jo lapsesta saakka, ei taiteellinen lahjakkuus tullut esiin kouluaikana:

En ollut mikään ilmiömäinen lahjakkuus, josta sanotaan, että susta tulee taiteilija – ei todellakaan. Vielä Taikissakin yritin ensin maalata, ja sitten yksi silloinen opiskelukaveri totesi, että kuule: Älä nyt Nora loukkaannu, mutta sulla ois paljon enemmän mahdollisuuksia tuon kuvanveiston suhteen. Ja sit mä tajuan, että ai niin.

Oma tapa tehdä taidetta löytyi Kuvataideakatemiassa. Vahvistuksen valinnalleen taiteilijan ammatista Nora sai hänen isänsä sairastuessa: ” isä sairastui syöpään, ja silloin tajusin, että tässä on tää yksi elämä elettävänä. […] päätin, että yritän tehdä sitä, mikä on minulle tärkeätä.”

Tekemisen riemu

Tapperin lempimateriaaleja ovat puu ja keramiikka. Hänelle ominaisin tapa tehdä veistoksia on rakentaminen. ”Mulle tekemisen ydin on, että mä ikään kuin rakennan kaikkea.” Perinteisesti kuvanveistossa työ on aloitettu yhdestä isosta kappaleesta, josta on veistetty ylimääräinen pois, jotta on saatu haluttu muoto. Toisena tapana on ollut muovailla haluttu muoto vaikkapa savesta. Noran lähtökohtana ovat sen sijaan lankun ja laudan kappaleet:

Musta on hauska panna palasia yhteen. Ja miten ne laitetaan yhteen, että ne näyttää hyvältä. Sitten vielä veistetään. Ja keramiikan kanssa sama juttu: oon savilevyistä rakennellut noita pulloja.

Viime aikoina Nora Tapper on yhdistänyt eri materiaaleja asetelmiinsa: hän on tehnyt savesta pulloja ja veistänyt puusta leipiä, sämpylöitä, sitruunoita ja oliiveja ja asetellut nämä laudasta veistetylle alustalle.

Rakentamissaan suuremmissa puukonstruktioissa olennaista on ulkonäön lisäksi keksimisen ilo ja ratkaisun löytäminen. Nora toteuttaa rakennelmat elementteinä joiden osat kiinnitetään toisiinsa pulttikiinnityksillä ja ne ovat myös helposti purettavissa. Veistoksensa hän suunnittelee sellaisiksi, että hän pystyy itse kuljettamaan ne pakettiautolla. Hän kuvaakin olevansa ikään kuin kuvanveiston ja arkkitehtuurin välissä:

… tilajutut esimerkiksi, nehän olis helppo tehdä, jos ne tehtäis kiinteinä ja lyötäis vaan ruuveilla kasaan ja sillä selvä. Mutta niissä on se idea, että ne pystytään purkamaan ja panemaan pieneen läjään ja taas kasaamaan. Se mutkistaa tekemisen. Mutta siinä on just se hauskuus, että voi miettiä, mites tää menee. Miten teen semmoisia elementtejä, että saan kasattua tän.

Veistoksellisissa tilarakennelmissa katsoja voi mennä sisään ja kokea tilan. Tilaveistosten lähtökohtina ovat muistumat lapsuudesta ja vanhoista taloista. Esimerkiksi vanhan kotitalon vintti on jäänyt mieleen:

vieläkin muistaa sen vanhan vintin. […] Mitä on olla jonkun katon lappeen alla, mitä on olla vinttikammarissa, mitä on se pimeys vintillä ja kaikki tämmöinen.

Myös katsojat ovat Noran mukaan kokeneet samantapaisia muistoja ilman, että heitä olisi ohjattu tarkastelemaan töitä siitä näkökulmasta.

Taiteen tekemisessä Nora Tapperille vaikeinta on aloittaminen: ”se lähtee jo siitä, että on ensin vaikea päästä kotoa ulos.” Ideat taideteoksiin löytyvät lähiympäristöstä, mitä Nora tarkkailee jatkuvasti. Välillä hän tarkastelee porttikongeja ja rakennustyömaita tai katselee ihmisiä. Myös ajankohtaiset uutiset vaikuttavat ideoihin. Niistä saadut virikkeet jäävät alitajuntaan, ja ”siihen sitten tulee kädet mukaan, […] syntyy jotain pieniä ajatuksenpoikasia ja sit lähtee tekee.” Tärkeintä Noralle on juuri konkreettinen tekeminen: ”Mulle ei sopinut se, että piirrän […] ja joku toinen toteuttaa. Mun mielestä on paljon mukavampaa tehdä, purkaa, rakentaa uudestaan.” Työskentely uusien teosten parissa alkaa sillä, kun Tapper tekee useita aloituksia:

mulla on erilaisia pieniä aloituksia ympäri tätä huonetta. Jossain vaiheessa joku näyttää, että hei, tossahan voisi olla jotain ja tästä voi lähteä eteenpäin. Sitten joku taas näyttää siltä, että ei, pois vaan. Mulla on tuolla laatikoissa opiskeluajoilta asti jotain pieniä virityksiä, jotka säännöllisesti käyn läpi, että onko tässä mieltä vai ei.

Teosten tekemiseen tarvitaan aikaa: ”Kaikissa samaa on se, kun aloittaa ja tekee, niin aina pitää pysähtyä ja katsoa, onko tämä hyvä ja antaa sille aikaa ja katsoa uudestaan ja sitten taas jatkaa.” Kokemuksen ja ammattitaidon lisäännyttyä etukäteissuunnittelun ja piirtämisen merkitys on vähentynyt. Edelleen osa töistä, kuten suuret rakennelmat, vaativat enemmän suunnittelua. Tärkeää on suunnitelmallisuus ja loogisuus, teoksen täytyy olla loppuun asti harkittu: ”tekemisessä pitää olla sellainen intensiteetti koko ajan, että teenpä mitä tahansa, teen sen harkitusti. Eikä sillä tavalla, että no tällä ei ole niin väliä.” Noran mukaan tekemisen asenne välittyy myös lopulliseen työhön.

Tärkeintä teoksessa on siitä välittyvä tunne. Taiteilijan pitää olla siihen itse tyytyväinen ja teoksesta täytyy välittyä katsojalle jotakin. Teoksen tekovaihe on Noran mielestä kaikkein mukavin: ”Silloin se tuntuu aivan mahtavalta. (…) Jos se alku onkin hankalaa, mutta sitten kun se sujuu ja kun siihen pääsee, sitä tekee innolla.” Valmiin teoksen tunnistaa, kun tekemisen riemu loppuu: ”Siinä vaiheessa, kun työ on valmis, se ei enää oikeastaan tunnukaan miltään.” Tämä on merkki siitä, että nyt on aika lopettaa: ” Tajuan, että ei mulla ole enää mitään lisättävää.”

Oivaltamisen ilo

Taiteilijuus on Nora Tapperille ennen muuta kokonaisvaltainen tapa elää. Hänen mielestään taide ”tuo ihmisen elämään sellaisia uusia ulottuvuuksia, jotka auttaa elämään, helpottaa elämistä, auttaa ymmärtämään elämää ja ihmisiä.” Aikataulujen suhteen Nora Tapper elää melko vapaasti mutta säännöllisesti. Hän toimii välillä myös opettajana ja kotona on koulua käyvä lapsi. Kalenteri on sen sijaan vaihteleva, ja arkeen sisältyy monenlaisia asioita:

Luen, välillä kirjoittelen, käyn katsomassa näyttelyitä. Yritän säntillisesti käydä täällä työhuoneella. […] välillä teen pitkiä päiviä ja viikonloppuja, välillä menee viikkoja, että en käykään täällä, koska teen jotakin muuta.

Nora Tapperille kuvanveistäjän ammatti on ollut tietoinen valinta, mutta arkkitehtuuri on jäänyt vaikuttamaan häneen:

Oli minulla kyllä silloin arkkitehtina unelma, että […] olisin itse suunnitellut talon,… täytyy sanoa, että olen siitä luopunut. Mut rupesin tekemään tämmöisiä pienempiä hökötyksiä.”

Kuvanveisto on konkreettisena työnä itsenäistä, mutta tarvittaessa hän pyytää toisinaan keskusteluapua: ”mulla on yksi luotettava ystävä, jota pyydän aina konsultoimaan, kun mulle tulee joku ongelmakohta”.

Taide on erottamaton osa kaikkien ihmisen elämää, mutta Noralle se on ennen muuta tekemisen riemua, oivaltamisen iloa ja ongelmien ratkaisemista.


Nora Tapper: Kannattaa nukkua yön yli

Tiistai 26.5.2015 Helsinki Käpylä-Kalasatama

Herään seitsemältä varsin hyvin nukkuneena, hyvä. Kunnon yöunet ovat kaiken tekemisen perusta. Syön illalla tekemääni tattariuunipuuroa ja kahvin juon huopaan kääriytyneenä parvekkeella. Satakieli laulaa. Perhe heräilee, syö aamiaisensa ja lähtee kouluun ja työhön. Minä istun tietokoneelle ja katson sähköpostit. Kutsu opettajainkokoukseen ja kevätretkelle samana päivänä kahden muun kokouksen ja Keuruun näyttelyn ripustuksen aloituksen kanssa. Miksi pitääkin osua samalle päivälle monta tärkeää tapahtumaa? Viihdyn hyvin yksikseni työhuoneella, mutta jatkuvan yksinpuurtamisen vastapainoksi on mukava tavata kollegoita ja vaihtaa ajatuksia taiteilijan ammattiin liittyen. No elämä on jatkuvia valintoja. Piirrän yhtä rahaluonnosta ja olen siihen tyytyväinen, lopultakin. Pakkaan reppuun eilisiä ruokia evääksi ja pyöräilen työhuoneelle. Kumpulan mäki ja laakso hehkuu vihreän sävyjä. Valkovuokot ovat peittyneet jo muun vihreän alle, kielot alkavat kukkia, tuomet tuoksuvat.

Vaahteroita matkan varrella
Vaahteroita matkan varrella
Työhuoneella katselen Keuruun näyttelyyn tulevan jakkaran aihiota. Mietin kuinka saisin jakkaran jalat edes jotenkuten suoraan. Pienat alaosassa auttaisivat, mutta kuinka saan ne tehtyä ja vielä kauniisti? Keksin laittaa jalkojen alle vanerin kappaleen ruuveilla kiinni, jolloin jalat suoristuvat suurin piirtein. Sahaan monitoimityökalulla lovet pienoille. Sahaan oikean mittaiset pienat. Pidän ruokatauon ja katselen jakkaraa. Aika liikuttava! Veistän kappaleita ennen kiinnittämistä. Asetan pienat paikoilleen. Poraan reiät, liimaan ja tapitan.

Jakkaran kasailua
Liiman kuivuessa otan esiin rahan muovailualustan, puhdistan sen edellisestä plastoliinista. Tarkistelen aamulla piirtämääni kuvaa. Palaan vielä jakkaran tykö. Sahaan ylimääräiset tapin päät ja veistelen sieltä täältä. Jätän vanerin vielä jalkojen alle, jos huomenna haluan vielä veistellä. Kokeilen kulhoa jakkaran päälle, se näyttää sopivan kokoiselta. Pitäisi laittaa uuni päälle, ehkä huomenna.

Jakkara ja kulho
Rahan tekovälineet
Palaan takaisin rahaluonnoksen ääreen. Aloitan muovailun. Tunnin kuluttua on pidettävä tauko. Silmät eivät enää hahmota. Kyynärpäässä tuntuu tuttu pistos. Käyn valelemassa kyynärpäätä kylmällä vedellä ja voitelen kylmägeelillä. Tästä vaivasta ei taida ikänä päästä eroon. Istun hetkeksi lukemaan. Keitän teetä ja syön loput voileivät. Olisinpa ottanut hedelmiä mukaan. Puolen tunnin paussin jälkeen jatkan muovailua. Viiden maissa oikaisen selkäni ja katson hieman kauempaa työtäni. Näyttää ihan typerältä. Tekisi mieli heittää seinään. Se ei auta. Parasta lopettaa tältä erää ja katsoa aamulla tuorein silmin. Väsyneenä ei kannata tehdä päätöksiä.

Istun hetken ja katson mitä tuli tänään tehtyä. Ihan hyvä työpäivä. Vaihdan vaatteet ja lähden. Kotona katson taas sähköpostin. Onneksi ei ihmeempiä. Pesisinkö keittiön ikkunan? En taida jaksaa, kun pitää kirjoittaa tämä dokumentointi. Siis otan kameran esiin ja siirrän kuvat koneelle ja tähän.

Ennen illan saunavuoroa käväisen vielä pienellä lenkillä läheisessä metsässä. Saunan jälkeen juutun television ääreen lähes tunniksi. Irrottaudun ruudun lumosta ja siirryn untenmaille, jotta huomenna jaksaisi olla luova.

ps. Seuraavana päivänä muovailu, jonka illalla olin valmis heittämään seinään, näyttää ihan hyvältä. Kannatti nukkua yön yli.


JYVÄSKYLÄN TAIDEMUSEO

Kauppakatu 23
40100 Jyväskylä

puh. 014 266 4391
puh. 014 266 4398
www.jyvaskyla.fi

SAARIJÄRVEN MUSEO

Herajärventie 2

43100 Saarijärvi

puh. 044 4598 412
puh. 044 4598 411
www.saarijarvi.fi/museo

KEURUUN MUSEO

Kangasmannilantie 4
42700 Keuruu

puh. 040 965 5597
www.keuruunmuseo.fi

GALLERIA JARSKA

Ryöppäläntie 59
Tarvaala, Saarijärvi

puh. 044 4598 411
www.saarijarvi.fi/museo