Tiina Pyykkinen
Taide heijastuspintana
Taiteella on ollut osa Tiina Pyykkisen elämässä lapsesta saakka. Hän kertoo pitäneensä piirtämisestä ja ollut kiinnostunut visuaalisuudesta. Omaa taiteilijaksi tulemistaan hän kuvaakin, että ”se on lähtenyt siitä omasta kiinnostuneisuudesta. Ja sitten kun on saanut mahdollisuuden opiskella.” Hän valmistui syksyllä 2014 kuvataiteen maisteriksi. Tiina Pyykkisen maalauksissa keskeistä on valo. Teos saattaa lähteä liikkeelle materiaalikokeiluista, joissa tutkitaan valoa:
Piilottaminen ja paljastaminen
Valon käyttäytymiseen vaikuttavat myös itse materiaalit: ”Esimerkiksi minkälaisia kiiltoasteita materiaali itsessään pitää sisällä. Millä tavalla se taittaa valoa, sillä on suuri merkitys.” Tiina pohtii, miten valo esittää ja piilottaa. Kaksijakoisuuden, muodottomuuden ja esittämisen sekä piilottamisen teemat toistuvat hänen teoksissaan. Virikkeitä omiin töihinsä Tiina Pyykkinen saa muiden taiteilijoiden teoksista ja omasta kokemusmaailmastaan: ”olla jossakin paikassa tai tehdä havaintoja”. Tekeminen synnyttää mielikuvia ja kysymyksiä, jotka ovat työskentelyn keskeinen lähtökohta. Tärkeä tekijä Tiinalle on teoksen pohjan rakentaminen, minkä jälkeen työskentely etenee kerroksittain. Vaikka alussa olisi ollut selväkin mielikuva tai suunnitelma, niin lopputulos ei välttämättä ole sen mukainen:
Tärkeintä on, että itse pitää maalauksesta. Lisäksi teoksen onnistuminen riippuu aikaisemmasta työskentelystä ja kokemuksista. Parasta on uuden oppiminen: ”konkreettisesti käytännössä oppii siis vaikka tekniikasta, materiaaleista, toki myös sisällöstä.” Kokonaisuudessaan nämä maalaamisen eri osa-alueet ovat tiiviisti toisiinsa kietoutuneita, joten maalaaminen pitää sisällään monia asioita. Sekä maalauksen tekninen että sisällöllinen puoli ovat merkityksellisiä. Maalaus ei ole myöskään irrallinen esityspaikastaan: ”se maalaaminen itsessään, mutta sitten myös se tilanne tai tapahtuma tai esityspaikka ja niitten jonkinlainen yhteen kietoutuminen tai vuorovaikutteisuus.” Tiina Pyykkinen kertoo, kuinka ”viime aikoina on ollut näin, että olen työstänyt muutamia näyttelyitä siten, että siellä on ollut useampia teoksia, mitkä ilman muuta on tehty suoraan ajatellen sitä tilaa tai esityspaikkaa.” Maalaukseen käytetty aika vaihtelee teoksen mukaan. Ajan ja koon ohella työn suunnittelu riippuu hyvin paljon teoksesta. Luonnostelun lisäksi Tiina valokuvaa tai käyttää valokuvia luonnosteluun.
Tiina Pyykkinen näkee taiteessa monia merkityksiä:
Heijastaminen, projisointi tuntuu olevan Tiinalle tärkeää teosten suhteen. Tämä näkyy myös sillä tavoin, että katsojaa on tarkoitus aktivoida liikkumaan maalauksen äärellä. Tätä kautta katsoja omine kokemuksineen tulee heijastusten avulla osaksi teosta.
Tasapainon ja onnellisuuden tavoittelua
Taiteilijoiden toimeentulo on hyvin vaihteleva, ja apurahoja myönnetään niukasti:
Haastatteluhetkellä Pyykkinen kertoi pystyvänsä tekemään kokopäiväisesti taiteellista työtä. Tilanne ei ole kuitenkaan pysyvä: ”mitä tapahtuu kahden kuukauden, kolmen kuukauden kuluttua on täysin auki. Eli tietyllä tavalla taiteilijan elämä on epävarmuuden sietämistä.” Hyvään elämään kuuluu tasapainon ja onnellisuuden tavoittelu satuttamatta toisia. Paitsi työskentelyä taiteen parissa, työpäivään saattaa sisältyä hakemuksien kirjoittamista tai näyttelyn rakentamista.