Haastattelu Kuraattorien keskustelu Jyväskylän taidemuseo Tuomo Blomqvist s. 1955 Jyväskylässä, asuu Jyväskylässä Miksi hait tähän näyttelyyn? Mukava päästä näyttämään teoksiaan taiteilijaseuran juhlanäyttelyssä. Missä olet asunut? Olen syntynyt Jyväskylässä mutta asunut lähes koko ikäni Palokassa ja Puuppolassa. Mikä merkitys asuinpaikallasi ja synnyinpaikallasi on sinulle taiteilijana? Katselen maailmaa maaseudun ja kaupungin rajalta, metsän reunasta. Tästä voi retkeillä molempiin suuntiin. Aika ja ympäristö näkyvät teoksissani varmasti asenteena, aiheina, muotoina jne. Kuvataiteilijana resonoin välittömän ympäristöni kanssa, vaikka tietysti teoksiin tulee aineksia myös suuresta maailmasta ja ns. sisäisestä maailmasta. Kerro näyttelyyn esille tulevista teoksistasi. Näyttelyyn tulevista teoksista voin kertoa tarkemmin vasta avajaisissa. Tiedän käyttööni annetun tilan, johon työstän kokonaisuutta ja erillisiä osia sekä suunnittelemalla mielessäni että konkreettisesti. Haluan kuitenkin pitää loppuratkaisun auki mahdollisimman pitkään – myös itselleni. Mikä taiteen tekemisessä tuottaa suurinta iloa? Käsillä tekeminen. Itselleni uuden tekniikan/ilmaisutavan löytäminen ja opettelu. Oivallus. Pelkistys. Olet aiemmin käsitellyt luontoa ja sen rapistumista, nyt käytät myös paikallishistoriaa tai sen katoamista. Mitä nostalgia sinulle merkitsee? Kysymys ei ole nostalgiasta, en kaipaile menneitä. Olen historian suhteen utelias, se on suuri opettaja. Missä vaiheessa päätät materiaalin ja käsittelytavan? Joskus muoto vaatii tietyn materiaalin, joskus taas lähtökohtana on materiaali, jonka kautta löytyy muoto. Kolmantena on tietysti sisältö, johon molemmat vaikuttavat ja päinvastoin. Neljäs tekijä on mahdollisesti tiedossa oleva tila. Teetkö teoksen tiettyyn tilaan ja mitä tila merkitsee? Olen tehnyt tilateoksia ja ympäristöteoksia joissa tila ja/tai ympäristö ovat tietysti nimensä mukaisesti lähtökohtaisesti osa teoksen sisältöä ja muotoa. Myös yksittäisistä teoksista koostuvat näyttelyni rakennan samalla periaatteella eli niin, että näyttelykokonaisuus on oma teoksensa. Siinäkin teosten tulee olla sisällön, muodon, värin jne. osalta oikeassa suhteessa tilaan ja toisiinsa. Kuraattorien keskustelu Samuli Heimonen ja Teija...
Haastattelu Kuraattorien keskustelu Näyttely Taiteilijan kotisivut Marjatta Holma s. 1976 Jyväskylässä, asuu Turussa Miksi hait tähän näyttelyyn? ”Syntymäpaikka kun on sydän Suomen, siis sitä suottako kiittelisin? Täällähän aukeni ens’ elon huomen…” Tunnen itseni keskisuomalaiseksi vaikka olenkin asunut 15 vuotta muualla. Jyväskylän taidemuseo nimenomaan kiinnosti näyttelypaikkana. Lisäksi oli miellyttävää, että näyttelyyn pystyivät hakemaan kaikki, jotka tunsivat itsensä keskisuomalaiseksi. Missä olet asunut? Virallisesti en ole asunut muualla kuin Jyväskylässä ja Turussa. Helsingissä olen epävirallisesti viettänyt pitempiä aikoja. Mikä merkitys asuinpaikallasi ja synnyinpaikallasi on sinulle taiteilijana? Keskisuomalaisuus, en tiedä onko sillä loppujen lopuksi merkitystä… Jos olisin syntynyt Helsingissä, ei varmaan tulisi helposti mieleen pitää näyttelyitä juuri Jyväskylässä. Tuntuu mielekkäältä ja luontevalta olla Jyväskylän Taiteilijaseuran jäsen sekä osallistua vuosinäyttelyihin ja pitää näyttelyitä Jyväskylässä. Jyväskylässä asuu isäni ja siskoni lisäksi paljon tuttuja hyviä taitelijoita, joita on aina mukava tavata. Kerro näyttelyyn esille tulevista teoksistasi. Taidemuseossa nähdään mietitty tilaan tehty maalausjatkumo. Tilan värit, materiaalit ja tunnelma tulevat osaksi teoksen sisältöä. Materiaaleina on tempera, öljy, karheudeltaan erilaisia kankaita, ehkä erilaisia levyjä, kuten MDF. Maalaan temperalla ja pesen ja työstän pintoja sitten kaikin tavoin… Teos löytää muotonsa kesän aikana, kun ensin olen käynyt katsomassa minulle varatun tilan museossa. Mikä taiteen tekemisessä tuottaa suurinta iloa? Kun asiat tuntuvat loksahtavan kohdalleen ja vaikeudet hetkiseksi kaikkoavat. Kun materiaalit maukkaasti nivoutuvat kokonaisuudeksi, kun asioita tapahtuu ikään kuin sivussa, salassa itseltä ja yhtäkkiä saa yllättyä ja löytää jonkun syntyneen aihion esimerkiksi maalauksen takaa… Joka päivä on mahdollisuus löytää jotain uutta. Rauhallinen kiireetön työpäivä tekee onnelliseksi ja iloiseksi. Hyvät materiaalit, hyvä musiikki tuottavat iloa. Kun työskentely saa luontevasti olla elämän pääsisältö. Kun kaikenlaiset ihmiset voivat ymmärtää ja ymmärtävätkin minimalismiani, se tuntuu palkitsevalta, tuntuu...
Haastattelu Kuraattorien keskustelu Näyttely Taiteilijan kotisivut Kati Immonen s. 1971 Jyväskylän maalaiskunnassa, asuu Turussa Miksi hait tähän näyttelyyn? Hain, koska oli mahdollisuus saada teoksia esille museoon. Olen Jyväskylän maalaiskunnasta kotoisin ja on mukavaa olla esillä entisellä kotipaikkakunnalla. Tämä on myös tilaisuus tutustua keskisuomalaisiin kuvataiteilijoihin. Missä olet asunut? Synnyin Jyväskylän maalaiskunnassa. Olen asunut siellä, Orivedellä ja Turussa. Mikä merkitys asuinpaikallasi ja synnyinpaikallasi on sinulle taiteilijana? Nykyinen asuinpaikkani on Turku, jossa on koti ja kivat kollegat, työhuone ja meri lähellä. Synnyinpaikkani Keski-Suomi tarkoittaa minulle nykyään kesämökin rakkaita maisemia. Ja Jyväskylästä saa Suomen parhaat kebabit. Kerro näyttelyyn esille tulevista teoksistasi. Minulta on tulossa esille Saarijärven museoon kaksi suurta vesivärimaalausta, ”Kaatunut oluttölkki” ja ”Kaatunut puolukkamuki”. Molemmat ovat kooltaan noin 3 × 3 metriä. Maalaukset ovat saaneet innoituksensa vanhempieni kesämökin lähistöllä myrskyn kaatamien puiden juuripaakuista. Maalaukset esittävät kaatuneiden puiden suuria juuripaakkuja, kaatuneita puunrunkoja ja sitten toisenlaista kaatunutta asiaa: ihmisen maailman katastrofeja eli kaatunutta marjamukia ja kaatunutta oluttölkkiä. Kaikki, jotka joskus ovat keränneet mustikoita, tietävät miten pieniä ja surkeita nuppineulanpäitä ne kuivana kesänä ovat. Suurella vaivalla keräät mukillisen, jotta saisit leipoa tuoretta marjapiirakkaa läheistesi iloksi. Kyykit jossain mättäällä mäkäräisten syötävänä marjamuki tukevasti sammalikossa. Sitten tönäiset vahingossa mukia, se kaatuu ja kaikki puolukat leviävät sammaleen ja kuolleiden lehtien sekaan. Se ärsyttää! Siinä ei paljon paina vieressä lepäävä Veera-myrskyn kaatama ikihonka eikä ilmastonmuutoksen myötä lisääntyvä myrskyaktiivisuus. Mikä taiteen tekemisessä tuottaa suurinta iloa? Ideointivaihe on yleensä paras, joskus iloisen nousuhumalan kaltainen olotila. Varsinainen maalausprosessi saattaakin olla pettymys: huomaa innostuneensa jostain, mikä ei maalauksena näyttänytkään paljon miltään. Toisaalta saattaa myös käydä niin onnellisesti, että maalaus syntyy todella helposti ja vähän kuin itsestään: idea oli kirkas ja toteutus onnistui kerralla....
Haastattelu Kuraattorien keskustelu Näyttely Taiteilijan sivut Jan Ijäs s. 1975 Jyväskylässä, asuu Helsingissä Miksi hait tähän näyttelyyn? Jyväskylän Taitelijaseuran vuosinäyttely oli aikoinaan ensimmäinen näyttely, missä töitäni oli esillä. Sitä kautta se on ollut tärkeä vuosittainen tapahtuma ja on sitä yhä. Missä olet asunut? Olen syntynyt Jyväskylässä, asunut sen jälkeen lapsena Nigeriassa, opiskellut Yhdysvalloissa ja palannut Jyväskylään. Nykyisin asun Helsingissä, mutta Jyväskylässä olen eniten vuosia viettänyt. Kerro näyttelyyn esille tulevista teoksistasi. Näyttelyyn tulee ainakin yksi videoteos, joka kommentoi ihmisten käyttäytymistä Internetissä (”Sos-media”). Toinen sijoittuu Espanjaan Sierra Nevadan vuoristoon ja kertoo belgialaisen kuvataiteilija Louis de Cordierin projektista ”Biblioteca de Sol”. Näiden lisäksi ehkä vielä virtuaalinen / interaktiivinen teos ”ONE SHOT”. Mikä taiteen tekemisessä tuottaa suurinta iloa? Eniten iloa saan ns. puuhailusta. Työskentelytapani on puhdas improvisaatio sen jälkeen, kun olen kirjoitellut muutamia sivuja ikään kuin muistiinpanoiksi ja rungoksi, jonka päälle voi kameralla rakentaa. Mistä tyylisi on syntynyt? Fiktiivinen ja dokumentaarinen elokuva ovat työssäni yhtä, näitä välineitä hyväksikäyttäen pyrin löytämään ja rakentamaan kameraa ja elokuvakerrontaa apuna käyttäen maailman, joka samalla kertoo valitusta aiheesta sekä samalla yleisesti jostain laajemmasta. ”Biblioteca” tutkii nykyisyyttä tulevaisuuden dystopioiden kautta ja ”Sos-media” ihmisten välistä kommunikointia ja sen ongelmia aikana, jolloin sitä mukamas helpotetaan tietotekniikan avulla. Sinulla on usein monta rautaa tulessa. Miten valitset aiheesi? Teen usein sarjoja samantyyppisistä aiheista, homma alkaa usein siitä, että yksi aihe tuo mukanaan muita ja lopulta ne luovat yhdessä laajemman kokonaisuuden. Eli ei niitä rautoja lopulta niin kovin montaa ole… on vain saman aiheen sisällä liikkuvia yksittäisiä juttuja. http://www.av-arkki.fi/taiteilijat/jan-ijas/ http://oneshot.fi/ Kuraattorien keskustelu Samuli Heimonen ja Teija Isohauta Jan Ijäksen filmit kaihtavat määrittelyä. Ne ovat tosipohjaisia, mutta tekotavaltaan kokeellisia. Lopputulos on jännittävä sekoitus dokumenttia ja...
Haastattelu Kuraattorien keskustelu Näyttely Taiteilijan kotisivut Naoji Ishiyama s. 1965 Niihama Ehimessa Japanissa, asuu Jyväskylässä Miksi hait tähän näyttelyyn? Yksinkertaisesti, koska minulla oli tilaisuus siihen. Ajattelin myös, että olisi kunnia, jos voisin esittää töilläni, mitä olen tehnyt Jyväskylän taiteilijaseuran jäsenenä seuran juhlavuonna. Missä olet asunut? Ennen muuttoani Jyväskylään olen asunut Japanissa Ehimessa, Kagawassa, Tokiossa, Gifussa ja Aichissa. Mikä merkitys asuinpaikallasi ja synnyinpaikallasi on sinulle taiteilijana? Luulen, että voin olla vapaa, koska minulla on paikkoja – niin asuin- kuin synnyinpaikkani – joihin kuulun. Kerro näyttelyyn esille tulevista teoksistasi. Yritän näyttää, mitä näemme pienten arkisten asioiden kautta. Mikä taiteen tekemisessä tuottaa suurinta iloa? Ajatella ja löytää itsestään uusia puolia kerta toisensa jälkeen. Onko sinulla suhdetta animismiin? Kysymys tarkoittaa varmaan šintolaisuutta? Šintolaisuus ei ole uskonto sanan varsinaisessa merkityksessä; sillä ei ole perustajaa tai pyhiä kirjoituksia. Šintolaisuus on pikemminkin kokoelma japanilaista kansanviisautta. Siinä mielessä vastaus on luonnollisesti kyllä. Luulen, että japanilaisuuden idea on varsin lähellä šintolaisuuden ideaa. Kuraattorien keskustelu Samuli Heimonen ja Teija Isohauta Naoji Ishiyama rakentaa oman näyttelynsä Saarijärvelle Juholan Galleria Jarskaan. Hänen teoksensa kuvaavat teknistä prosessia, jonka kuivaneulatekniikkaa käyttävä graafikko käy läpi valmistaessaan lopullista teosta. On jännittävää seurata miten kuivaneulateos syntyy. Se on tekniikkana armoton, koska kaikki kuparilevylle piirretyt viivat näkyvät lopullisessa teoksessa. Kuvaan liittyy monia teknisiä vaiheita: välivedoksia ja korjauksia, onnekkaita sattumia ja virheitä. Ishiyama levittää katsojan eteen koko prosessin välivaiheineen. Itse teos on tässä tapauksessa koko matka, ei vain lopullinen valmis kuva. Olen taiteilijana erittäin kiinnostunut näkemään muiden taiteilijoiden työprosesseja. Harmillisen harvat taiteilijat esittelevät työnsä vaiheita avoimesti. Ne kiedotaan mielellään salaperäisyyden harsoon. Ishiyaman aiheena on viime aikoina ollut luonto. Galleria Jarskassa olevien isojen...